Volgens Nieuwsuur nam het aantal conflicten tussen huiseigenaren en aannemers vorig jaar flink toe, tot wel twee maal zoveel. Oorzaak: te weinig vakmensen en gestegen prijzen van bouwmaterialen, terwijl de vraag spectaculair toenam en aanhoudt. Waar let je op als je met een aannemer in zee gaat en hoe zorg je voor extra zekerheid?
Meer thuiswerken sinds de lockdown, geen andere woning kunnen vinden, en nu de energiecrisis. Er waren en zijn nog steeds tal van redenen om de eigen woning te laten verbouwen of verduurzamen. Vanwege de overwaarde is lenen vaak geen probleem, en aan energiebesparende maatregelen betaalt de overheid een aardig stukje mee. Maar dan wil je wel dat een en ander netjes gebeurt, op tijd en voor het afgesproken bedrag. En dat ging vorig jaar dus veel vaker mis dan voorheen.
Vaker onenigheid
TV-programma Nieuwsuur nam contact op met vier rechtsbijstandverzekeraars. De toename van het aantal geschillen met aannemers varieerde van ‘een derde meer’ tot twee maal zoveel. Aan de toegenomen vraag koppelen experts drie oorzaken.
Druk bij aannemers leidt tot fouten en meer geschillen
Taco van Hoek, directeur Economisch Instituut voor de Bouw
- Stress bij aannemers | Sinds de eurocrisis van 2010 is er enorm bezuinigd op de bouw en de gevolgen daarvan zijn nóg merkbaar. Er is een ‘enorme schaarste aan aannemers’, aldus Taco van Hoek, directeur van het Economisch Instituut voor de Bouw. Nu de vraag groter is dan ooit, staan aannemers onder enorme druk: diverse projecten moeten in der haast, tegelijk af. Dat leidt tot fouten en zorgt voor meer klachten en geschillen.
- Hogere bouwkosten | De oorlog in Oekraïne stuwde niet alleen de energieprijzen op. Ook de kosten van grondstoffen en bouwmaterialen namen spectaculair toe. Veel meer dan waar aannemers rekening mee hielden bij het afsluiten van contracten. Dat leidde veelvuldig tot situaties waarbij men het werk niet meer voor het afgesproken bedrag wil opleveren. En dus tot ‘een hoop conflicten’, aldus Van Hoek.
- Meer beunhazen | Wimer Haagsma, senior jurist van ARAG, vult hem aan. Hij stelt dat beunhazen hun kans schoon zien in een krappe markt met hogere prijzen. “De goede aannemers zitten vol, of zijn heel duur geworden. Hierdoor betalen mensen of de hoofdprijs, of ze gaan op zoek naar iemand die wat goedkoper is. Maar in veel gevallen is goedkoop duurkoop”.
Opdrachtgever in het nauw
Zodra de handtekening is gezet bekruipt menig consument het gevoel te zijn ‘overgeleverd’ aan de aannemer. Loopt er dan iets anders dan verwacht dan is men huiverig te klagen, bang om de aannemer weg te jagen. Kom je echt bedrogen uit dan blijkt je gelijk halen nog knap lastig. Sommige partijen geven letterlijk niet thuis, andere reageren wel, maar intimiderend, of zelfs met bedreigingen. Naar de rechter dan maar? Dat is nog een hele stap, of het nu een beunhaas betreft of een bonafide bedrijf. En als je er niet voor verzekerd bent, al snel een kostbare.
Verzekerd van rechtsbijstand
Ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een rechtsbijstandverzekering. Twee derde daarvan heeft daarbij ook een dekking afgesloten voor een conflict met een aannemer. Loopt er dan iets mis, dan kun je een beroep doen op een juridisch expert.
Zorg op tijd voor extra zekerheid Denk je aan een rechtsbijstandverzekering of aanvullende dekking tegen conflicten met aannemers, overleg dan met je verzekeringsexpert. Soms is er een aanloopperiode van toepassing of zijn er andere kwesties waar je rekening mee wilt houden.
Je kunt zelf ook in het voortraject al wat extra zekerheid inbouwen wanneer je een klus wilt uitbesteden. Doe eerst goed onderzoek naar de aannemer(s). En maak maak heel duidelijke afspraken. Zet daarbij alles zo compleet mogelijk op papier, in één document.